Ekonomi

Şehir içi ulaşımda yeni trend ‘minimobilite’

Artan nüfus ve artan trafik ile birlikte karmaşık bir hal alan şehirlerde ulaşım daha da zorlaşmaktadır. Son yıllarda kısa mesafeli ulaşımda değerli bir alternatif haline gelen elektrikli scooterlar, kazalarıyla gündeme geliyor. Uzmanlar, mobilitenin yeni trendinin mini araçlar olacağını düşünüyor.

İstanbul, Ankara, İzmir gibi büyük şehirlerde sıklıkla kullanılan elektrikli scooter, paylaşımlı scooter firmalarının artmasıyla birçok yerde görülmeye başlandı. Bazılarının yaya erişilebilirliğini etkilemesi ve çevre kirliliği yaratması nedeniyle eleştirdiği elektrikli scooterlar, artan kaza haberleriyle daha büyük bir endişe kaynağı haline geldi. ABD’de yapılan bir araştırmada 2017-2021 ortalarında scooter bağlantılı kazalarda yüzde 450 artış olduğu görüldü.

Öte yandan küresel danışmanlık şirketi McKinsey tarafından yapılan bir çalışmada minimobilite konseptine ilham veren mini araçların geleceğin ulaşımında aktif olarak kullanılabileceği öngörülmüştü. 8 ülkede 26 bin kişi ile yapılan bir araştırmada 10 kişiden 3’ünün gelecekte küçük araba kullanmaya istekli olduğu görüldü. Minimobiliteye ilgi artarsa, bu segmentin 2030 yılına kadar Çin, Avrupa ve Kuzey Amerika’da 100 milyar dolarlık bir pazar payına ulaşabileceğini tahmin ediyor.

Konuyla ilgili değerlendirmelerini paylaşan Ridee’nin Kurucu Ortağı ve Ürün Direktörü Baran Bedir, “Elektrikli scooterlar kısa mesafede bireysel kullanıcıların ulaşım ihtiyaçlarını karşılasa da büyük şehirler bu araçların kullanımına uygun alanlar sağlamıyor. . Öte yandan şehirlerdeki motorlu araç kalabalığı hem araç sahipleri, “Yayalar için olduğu kadar yayalar için de bir eziyete dönüşüyor. Metropollerde yaşayanların şu anda bir ara analize ihtiyacı var. Minimobilite kavramı bu noktada umut veriyor” dedi.

Gelecekte mobilite ihtiyacının artacağını belirten şirketin diğer bir kurucu ortağı Murat Yılmaz, yakın gelecekte bu pazarda hizmet vermeye başlayacaklarını söyledi. Yılmaz, “Bu tip araçlar bisiklet, scooter ve bildiğimiz otomobiller arasında bir ara segment olarak konumlanıyor. Çoğu elektrikle çalışan araçlar, scooter’lara göre daha uzun mesafeler ve daha güvenli yolculuklar vaat ediyor. Boyutları nedeniyle park etme binek araçlara göre çok daha kolay. “Aynı anda bulunabilen küçük araçlar, standart elektrikli arabalara göre daha uygun fiyata sunuluyor. Öyle ki tüketicilerin yüzde 35’i minimobilite araçların sahip oldukları arabaların yerini alabileceğini düşünüyor. Minimobilite, şehirlerdeki park sorununa ve sürüş güvenliği endişelerine çözüm olacak.”

“YASAKLARA DEĞİL, ÇÖZÜMLERE İHTİYACIMIZ VAR”

ABD’nin Atlanta kentinde elektrikli scooterlara yönelik yasak uygulamalarının bir süre önce başladığını hatırlatan Yılmaz, “Geçtiğimiz haftalarda Georgia Institute of Technology araştırmacıları tarafından yayınlanan bir raporda, Atlanta’da mikromobilite araçlara kısıtlamaların başlamasıyla birlikte süre kısıtlaması şehirde bir noktadan bir noktaya ulaşım yüzde 9 ile yüzde 9 arasındadır.Atlanta’nın nüfus olarak ABD’nin 9. büyük metropol bölgesi olduğu görülmüştür.İstanbul’un nüfusu bölge nüfusunun 3 katıdır. Hem iklim değişikliği ile ilgili endişeler hem de şehirlerin yeni durumu, mikromobiliteyi yasaklamayı değil, mevcut ulaşım altyapılarımıza nasıl uyarlayacağımızı düşünmeliyiz “Güvenlik, hız, park kolaylığı ve çevresel ayak izi gibi tüm değişkenleri düşündüğümüzde. , küresel otomobil üreticileri tarafından da yönetilen minimobilite analizinde tüm sorular ortaya çıkıyor.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu